26 Eylül 2025 Cuma

MASAK 2025 Rehberi ile 3568 Sayılı Kanun Arasında Çelişkiler ve Uygulamada Ortaya Çıkan Sorunlar

Özet

3568 sayılı Kanun, mali müşavirlerin görevlerini defte tutma, finansal raporlama ve beyanname imzalama gibi mesleki faaliyetlerle sınırlandırmıştır. Ancak 5549 sayılı Kanun ve MASAK’ın 2025 yılında yayımladığı rehber, mali müşavirlere şüpheli işlem bildirimi, müşteri tanıma ve olağandışı finansal hareketlerin raporlanması gibi yeni yükümlülükler getirmiştir. Bu durum, 3568 sayılı Kanun’un öngördüğü meslek tanımını fiilen askıya alır niteliktedir. Çalışmada, iki düzenleme arasındaki hukuki çelişkiler, uygulamada ortaya çıkan sorunlar ve Danıştay kararlarının konuya yaklaşımı incelenmiştir.

Anahtar Kelimeler: 3568 sayılı Kanun, MASAK 2025 Rehberi, Mali Müşavirlik, Şüpheli İşlem Bildirimi, Danıştay Kararları

Giriş

Mali müşavirlik mesleği, 3568 sayılı Kanun ile kurumsal çerçevesini kazanmış, mesleğin sınırları açıkça belirlenmiştir. Ancak küresel ölçekte kara para aklama ve terörün finansmanıyla mücadele, meslek mensuplarının yalnızca muhasebe ve vergi danışmanlığı değil, aynı zamanda bir tür finansal gözetim işlevi üstlenmelerini de zorunlu kılmaktadır. MASAK’ın 2025 rehberi bu bağlamda kritik bir dönüm noktasıdır.

2. Mevzuat Çerçevesi

2.1. 3568 Sayılı Kanun

Görev Tanımı (md. 2): Muhasebe kayıtlarının tutulması, mali tabloların düzenlenmesi, beyannamelerin imzalanması.

Sır Saklama (md. 43): Meslek mensupları, öğrendikleri bilgileri üçüncü kişilerle paylaşamaz.

Disiplin ve Denetim: Meslek içi denetim TÜRMOB aracılığıyla yapılır.

2.2. 5549 Sayılı Kanun ve MASAK

Mali müşavirler, “yükümlü” sayılmıştır.Müşteri kimlik tespiti, şüpheli işlem bildirimi, bilgi-belge verme zorunluluğu vardır.

İhlallerde idari para cezaları uygulanır.

2.3. MASAK 2025 Rehberi

Şüpheli işlem tanımı genişletilmiştir.

Elektronik raporlama sistemi (MASAK.Online) zorunlu hale getirilmiştir.

Risk temelli yaklaşım öngörülmekte, mali müşavirlerden müşterilerini finansal açıdan gözetim altında tutmaları beklenmektedir.

 MASAK tarafından  yayımlanan Şüpheli İşlem Bildirim Rehberi, serbest çalışan muhasebe meslek mensuplarının kara para aklama ve terörizmin finansmanı ile mücadele çerçevesinde şüpheli işlem bildirim yükümlülüklerini açıklığa kavuşturmaktadır. Rehberde, tüm bildirimlerin yalnızca (https://onlineislemler.masak.gov.tr) platformu üzerinden, e-devlet üzerinde veya güvenli elektronik imza kullanılarak yapılacağı belirtilmiştir; bildirim formlarında kimlik, adres ve iletişim bilgileri ile şüpheli işlem kategorilerinin eksiksiz girilmesi, açıklama bölümünün ayrıntılı şekilde doldurulması ve gerekli görüldüğünde ek belgelerin sisteme yüklenmesi zorunluluğu rehberde ifade edilmiştir.

5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirleri (SMMM) “yükümlü” sıfatıyla tanımlayarak, finansal suçların önlenmesinde aktif rol üstlenmelerini öngörmektedir. Bu yükümlülüklerin ihlali halinde MASAK tarafından idari para cezaları uygulanmaktadır. Bu kanuna göre ceza madeleri aşağıdaki gibidir.

HUKUKUKİ DAYANAK

Kanun Maddesi

Yükümlülük

Ceza Türü

Madde 3

Kimlik tespiti

İdari para cezası

Madde 4

Şüpheli işlem bildirimi

İdari para cezası

Madde 5

Bilgi ve belge saklama

İdari para cezası

Madde 13

Yükümlülük ihlali

30.000 TL – 1.000.000 TL arası ceza

 3. Uygulamada Ortaya Çıkan Sorunlar

3.1. Etik ve Hukuki Çatışma

3568 sayılı Kanun’un sır saklama yükümlülüğü ile MASAK rehberinin bildirim zorunluluğu arasında doğrudan çelişki vardır. Mali müşavir, müşteri güveni ile devletin bilgi talebi arasında sıkışmaktadır.

3.2. İş Yükü ve Maliyet

Özellikle küçük ölçekli ofisler, MASAK’ın talep ettiği risk temelli müşteri izlemesini yapacak insan kaynağı ve teknik altyapıdan yoksundur.

3.3. Yaptırımların Ağırlığı

5549 sayılı Kanun uyarınca ihlallerde yüksek idari para cezaları, hatta meslekten men yaptırımları söz konusu olabilmektedir.

3.4. Danıştay Kararları Işığında Uygulama

“MASAK (5549) kapsamında mali müşavirlerin yerine getirmesi gereken yükümlülükler, Kanun ve Yönetmelik ile açıkça düzenlenmiştir.Danıştay ve Bölge İdare Mahkemeleri kararları incelendiğinde, SMMM’lerin bu yükümlülüklere uymaması durumunda idari yaptırım uygulanabileceği yönünde genel bir içtihat eğilimi mevcuttur.Her ne kadar doğrudan ‘cezanın yerinde olduğu’ yönünde bir Danıştay kararı bulunmasa da, mevcut içtihatlar ve mevzuat düzenlemeleri dikkate alındığında, somut tespit ve usulüne uygun işlem var ise idari para cezasının hukuka uygun sayılacağı kanaati oluşmaktadır.”

SMMM’nin sorumluluğu ile ceza arasında somut nedensellik bağı bulunmalı ve Danıştay kararlarında da sıkça vurgulanan “iddiaların açık ve somut şekilde ortaya konulması” ilkesi dikkate alınmalıdır..

3.5. Meslek Örgütlerinin Görüşleri

TÜRMOB, MASAK 2025 rehberinin hazırlanma sürecinde yeterli istişare yapılmadığını, mali müşavirlere asli görevleri dışında ağır sorumluluklar yüklendiğini ifade etmektedir.

4. Sonuç ve Değerlendirme

MASAK 2025 rehberi, mali müşavirlerin mesleki tanımını genişletmiş, onları fiilen birer finansal gözetim organı haline getirmiştir. Bu durum, 3568 sayılı Kanun’un öngördüğü mesleki çerçevenin aşılması anlamına gelmektedir.

Öneriler:

3568 sayılı Kanun, MASAK yükümlülükleriyle uyumlu hale getirilmeli.

Sır saklama ve müşteri güveni ilkesi korunmalı.

Yaptırımlar orantılılık ilkesine uygun yeniden düzenlenmeli.

Meslek örgütleri ile işbirliği yapılarak, uyum sürecine mesleğin aktif katılımı sağlanmalı.

Kaynakça

3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu

5549 sayılı Suç Gelirlerinin Aklanmasının Önlenmesi Hakkında Kanun

MASAK, Şüpheli İşlem Bildirim Rehberi (2025)

TÜRMOB Görüşleri ve Raporları

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

VUK 359 Kapsamında Teminat, Ceza ve Mali Suç Bağlantıları Normlar Arası Geçiş ve Uygulama Rehberi

  Giriş Vergi Usul Kanunu’nun 359. maddesi, vergi kaçakçılığı suçlarını düzenleyen temel ceza normudur. Ancak bu madde, uygulamada yalnızca ...