10 Eylül 2025 Çarşamba

Vergi İdaresinin Vergi Alacağından Vazgeçmesi Terkin ve Tahsilat İmkânsızlığı

 

Özet

Vergi alacağı, kamu alacağı niteliği gereği Anayasa’nın 73. maddesi çerçevesinde devletin vazgeçemeyeceği bir yükümlülüktür. Bununla birlikte, mevzuatta öngörülen istisnai hallerde vergi idaresi, ya kanun koyucunun iradesi ya da idari takdir yetkisi çerçevesinde vergi ve cezalardan kısmen veya tamamen vazgeçebilmektedir.

Bu çalışmada, vergi alacağından vazgeçmenin hukuki dayanakları; terkin, tahsilin imkânsızlığı, zamanaşımı, uzlaşma, af ve yapılandırma ile yargı kararları bağlamında ele alınmakta ve uygulamadan örneklerle açıklanmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Vergi alacağı, terkin, tahsil zamanaşımı, uzlaşma, yapılandırma, vergi affı.

1. Giriş

Vergi alacağı, kamu alacağı niteliğiyle devletin mali egemenliğinin bir yansımasıdır. Genel kural, tahakkuk eden vergi ve cezaların mutlaka tahsil edilmesi yönündedir. Ancak bazı durumlarda, ya kanuni düzenlemeler ya da idari uygulamalar sonucunda vergi alacağından vazgeçilmektedir. Bu vazgeçme, keyfi bir tercih olmayıp, mevzuatın çizdiği sınırlar içinde ve kamu yararı gözetilerek gerçekleşmektedir.

2. Vergi Alacağından Vazgeçmenin Hukuki Dayanakları

2.1. Terkin Müessesesi

Vergi Usul Kanunu (VUK) kapsamında çeşitli terkin nedenleri düzenlenmiştir.Bu durumları şöyle özetleyebiliriz.

Tabii afetler: VUK md. 115’e göre deprem, sel, yangın gibi afetler nedeniyle ödenmesi imkânsız hale gelen vergiler terkin edilir.(1)

Hatalı vergilendirmeler: VUK md. 116–126 çerçevesinde hatalı tarh ve tahakkuk eden vergiler terkin edilmektedir.(2)

Usulsüzlük cezaları: E-defter ve beratların zamanında yüklenmemesi nedeniyle kesilen cezaların daha sonra terkin edilmesi güncel bir uygulama örneğidir.(3) Bu durum biraz vergi tekniği açısından ilginç bir durumdur. İdare esas olarak e defter beratlarının yüklenmesinde çok taraflı( vergi idaresinin alt yapısı- iş yükü, yeni bir uygulama olması ndeniyel oryantasyon eksikliği vb. gibi.) bir hatadan dolayı kesilen  birinci ve ikinci derece üsülsüzlük cezaları vergi idaresince  dğerlendirlmek üzere terkin edilmiştir. Burada ki durum mevcut tekmil etmiş olan cezalar mı kast ediliyor, yoksa tekmil etmiş ve/veya edecek gelecek dönemlerdeki e-defter yüklemekten ortaya çıkacak cezaların yeniden düzenleneceği mi kast ediliyor, mükelleflere gönderilen yaazılardan anlaşılmıyor. Ama gerçek bir durum var ki e- defter ve beratların alınması özellikle ara dönemler için vergi kanundaki bir takvim yılı( dönemsellik )(4) anlayışında yeniden bir durum değerlendirlmesi yapılması gerketiği de açık olarak gözükmektedir.

2.2. Tahsilat Zamanaşımı

6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun md. 102 uyarınca, amme alacaklarında tahsil zamanaşımı süresi beş yıldır. Süre sonunda alacak kendiliğinden düşmekte, idare tahsil hakkını kaybetmektedir.(5)

2.3. Tahsilin İmkânsızlığı

6183 sayılı Kanun md. 105, borçlunun malvarlığının bulunmaması veya iflas nedeniyle tahsil kabiliyetini yitirmiş alacakların idarece terkinini öngörmektedir.(6)

2.4. Uzlaşma ve Cezalarda İndirim

VUK md. 376 kapsamında mükellefler cezalarda indirim talep edebilmekte, ayrıca uzlaşma müessesesi ile vergi idaresi ile mükellef arasında anlaşma sağlanarak alacakların bir kısmından feragat edilmektedir.(7)

2.5. Kanunla Getirilen Af ve Yapılandırmalar

Vergi affı ve yeniden yapılandırma kanunları, TBMM’nin iradesiyle çıkarılmakta olup, Maliye Bakanlığı bu düzenlemeler çerçevesinde alacakların bir kısmını veya tamamını tahsil etmekten vazgeçmektedir.(8)

2.6. Yargı Kararları

Vergi mahkemesi, Danıştay ve Anayasa Mahkemesi kararlarıyla hukuka aykırı bulunan tarhiyatlar ortadan kaldırılmakta ve idare bu alacakların takibinden feragat etmektedir.(9)

3. Uygulama Örneği: E-Defter Beratlarının Geç Yüklenmesi

Elektronik uygulamaların yaygınlaşmasıyla birlikte, e-defter ve beratların zamanında yüklenmemesi halinde usulsüzlük cezaları kesilmektedir. Ancak bu cezaların çoğu kez sistemsel ve teknik aksaklıklardan kaynaklandığı görülmektedir. Son yıllarda vergi daireleri, bu tür cezalara ilişkin ihbarnameleri terkin ederek mükelleflerin mağduriyetini gidermektedir. Bu uygulama, idarenin tahsilattan vazgeçme yetkisinin pratik bir yansımasıdır.

4. Sonuç

Vergi alacağı kamu alacağı niteliğiyle devletin temel gelir kaynaklarından biridir ve genel kural olarak tahsilinden vazgeçilemez. Bununla birlikte, mevzuatta öngörülen terkin, uzlaşma, tahsil zamanaşımı, tahsilin imkânsızlığı, af ve yapılandırmalar ile yargı kararları yoluyla vergi alacağından kısmen veya tamamen vazgeçilebilmektedir. Bu düzenlemeler, bir yandan mükellef haklarını korurken diğer yandan idarenin etkinliğini artırmakta ve vergi sisteminin adaletini güçlendirmektedir.

E- işlemlerden kayanaklan cezalar ise yeni bir durum oluşturmaktadır. Vergi mükelleflerini zorlayıcı bir durum olduğu gibi uygulayıcılar olan mali müşavirleri de zor durumda bırakmaktadır. Gelir idaresinin alt yapısının yetersiz kalması, dönemsellik kavramının aylık ve üç aylık olaraak uygular hale gelinmesi uygulayıcılarında iş yükünü artırmaktadır. Uygulamaya alınan e- işlemlerin öryantasyonun yapılmaması ver neredeyse her ay bir yeni düzenlemenin yapılması uygulayıcılar olan mali müşavirlerin hata yapmasına uygun bir ortamın oluşmasına neden olamkatdır.

E- İşlemlerin değişimi, yenilenmesi ve düzeltilmesi süreçlerinin uygulanması süreçlerinde uygulayıcılara cezalardan daha çok uyum sağlamasını kolaylaştırcı eğitimlerin yapılması vergi tahhakkuk ve tahsilinin güvenliğini de artıracaktır.


Kaynakça

1.    213 sayılı Vergi Usul Kanunu, md. 115.

2.    213 sayılı Vergi Usul Kanunu, md. 116–126.

3.  İzmir Defterdarlığı Ödemiş Vergi Dairesi Müdürlüğü, 10.09.2025 tarihli Terkin Yazısı (e-Defter Beratları Usulsüzlük Cezaları).

4.   Madde 174- Defterler hesap dönemi itibariyle tutulur. Kayıtlar her hesap dönemi sonunda kapatılır ve ertesi dönem başında yeniden açılır. Hesap dönemi normal olarak takvim yılıdır.

5.    6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun, md. 102.

6.    6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun, md. 105.

7.    213 sayılı Vergi Usul Kanunu, md. 376.

8.    7326 sayılı Kanun, 7143 sayılı Kanun ve benzeri yapılandırma kanunları.

9.    Danıştay Vergi Dava Daireleri Kurulu’nun muhtelif kararları. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

VUK 359 Kapsamında Teminat, Ceza ve Mali Suç Bağlantıları Normlar Arası Geçiş ve Uygulama Rehberi

  Giriş Vergi Usul Kanunu’nun 359. maddesi, vergi kaçakçılığı suçlarını düzenleyen temel ceza normudur. Ancak bu madde, uygulamada yalnızca ...