LEBİB YALKIN DEGİSİNİN, (MDERGI/8669A.017 (AĞUSTOS 2025 Sayı: 260 ))İLE YAYINLANMIŞTIR.
1. Giriş
İşçi-işveren ilişkilerinde sözleşmenin sona
erdirilmesine ilişkin hükümler, hem işçinin hem de işverenin hak ve borçlarını
doğrudan etkileyen önemli sonuçlar doğurur. Bu bağlamda, özellikle ihbar
tazminatı ve bu alacaklara uygulanacak faiz türü ile oranı,
uygulamada sıkça ihtilaf konusu olmaktadır. Yargıtay 9. Hukuk Dairesinin 2025/4095
Esas ve 2025/4845 karar ve 10 Temmuz 2025 tarihli 32952 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
kararı bu konuda önemli bir içtihat oluşturmuştur.
2. Kararın Özeti
Yargıtay, ihbar tazminatının faizine ilişkin
talep yönünden; faiz türü, oranı ve başlangıç tarihinin açıkça belirtilmesi
gerektiğini, ihbar tazminatının ücret niteliğindeki alacaklardan olmadığını ve zamanında ödenmemesi halinde uygulanacak faiz
türünün yasal faiz olacağını vurgulayarak bu hususu bozma nedeni yapılmıştır.
Şöyle ki;
“Ancak ihbar tazminatı 4857sayılı Kanun'un 34. maddesinde
belirtilen ücret niteliğindeki alacaklardan olmadığı gibi ihbar tazminatının
zamanında ödenmemesi halinde uygulanacak faiz konusunda da kanunda özel bir
düzenleme bulunmamaktadır. Bu nedenle ihbar tazminatına uygulanacak faiz türü,
yasal faizdir.”
3. Faiz Uygulaması: 6183 Sayılı
Kanun’un 51. Maddesi Kapsamında
3.1. Faiz Türleri
İşçilik alacaklarında faiz, genellikle iki kaynağa dayandırılmaktadır:
- 3095
sayılı Kanuni Faiz ve Temerrüt Faizine İlişkin Kanun
uyarınca kanuni faiz
- 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun’un 51. maddesi
uyarınca gecikme zammı oranı
3.2. 6183 Sayılı Kanun’un 51.
Maddesi
Bu maddeye göre:
"Amme alacaklarında gecikme zammı oranı, her
ay için ayrı ayrı uygulanmak üzere %4,5 olarak belirlenmiştir."
(2024 yılı itibarıyla yürürlükte olan oran bu
şekildedir. 21 Mayıs 2024 tarihli Resmî Gazete'de yer alan Cumhurbaşkanı
Kararları ile Tahsilât Genel Tebliği (Seri: C Sıra No: 8) ile kamu alacakları
için gecikme zammı oranı yüzde 3,5'ten yüzde 4,5'e; tecil faizi de yüzde
36'dan yüzde 48'e çıkartıldı.)
İş Mahkemeleri, bazı işçilik alacaklarında (kıdem, ihbar gibi) devlet
alacaklarına uygulanan gecikme faizini kıyas yoluyla dikkate alarak
hesaplama yapmaktadır. Ancak bu husus açıkça belirtilmeli ve infazda
tereddüt yaratılmamalıdır.
3.3. Karardaki Faiz Hataları
Yargıtay’a göre mahkeme kararında;
- Faiz
başlangıç tarihi,
- Faiz
türü,
- Faiz
oranı
açıkça yazılmamıştır. Bu eksiklik, infazı imkânsız veya ihtilaflı hale
getireceğinden, kanun yararına bozmaya nedeni olmuştur.
4. Yargıtay’ın Yaklaşımı ve İçtihat
Etkisi
Yargıtay bu kararında, yalnızca maddi hukuka değil, usul
hukukunun infaz güvenliği yönüne de dikkat çekmiştir. Karar, şu yönlerden
önemlidir:
- Faiz
uygulamasında belirlilik, öngörülebilirlik ve infaz kolaylığı
ilkelerinin korunması
- Mahkemelere
örnek olacak şekilde şeffaf karar yazımı zorunluluğunun
vurgulanması
5. Sonuç ve Değerlendirme
Yargıtay 9. Hukuk Dairesi’nin 2025/4845 sayılı bu kararı, iş hukukunun iki
temel uygulama sorununa açık yanıtlar vermektedir:
- İhbar
tazminatı 4857 sayılı Kanun'un 34. maddesinde belirtilen ücret
niteliğindeki alacaklardan olmadığı, bu nedenle ihbar tazminatına
uygulanacak faiz türünün, yasal faiz olduğu,
- Faiz
uygulamasında mahkemelerin;
- Hangi
faiz türünü uyguladığı,
- Hangi
tarihten başlattığı,
- Hangi
orana göre hesapladığını açıkça belirtmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Bu karar, işverenlerin sorumluluğunun sınırlarını ve mahkeme
kararlarının teknik doğruluğunun önemini ortaya koyarak, iş hukukunda
uygulama birliği ve hukuki güvenlik açısından önemli bir emsal teşkil
etmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder