ORTAKLARIN ARSASINA YAPILAN İŞ YERİNİN YAP-İŞLET-DEVRET (YİD) MODELİYLE İNŞASI VE VERGİDEN KAÇINMA AÇISINDAN DEĞERLENDİRME
Özet
Bu makalede, şirketin ortağına ait bir arsa üzerine YİD modeliyle işyeri
inşa etmesi durumunda vergiden kaçınma stratejileri açısından
oluşabilecek riskler ve hukuki sonuçlar incelenmektedir. Vergi Usul Kanunu
(VUK), Gelir Vergisi Kanunu (GVK), Katma Değer Vergisi Kanunu (KDVK)
çerçevesinde özel maliyet bedeli, stopaj yükümlülüğü, emsal
bedel uygulamaları ve ilgili Danıştay kararları değerlendirilmiştir.
Amaç, vergi planlaması ile vergiden kaçınma arasındaki sınırın YİD
modeli bağlamında nasıl şekillendiğini açıklığa kavuşturmaktır.
1. Vergi Usul Kanunu Kapsamında Özel Maliyet Bedeli
Uygulaması
Vergi Usul Kanunu’na göre taşınmaz; arsa, arazi ve üzerindeki yapıları
kapsar. Ortakların arsasına yapılan bina, bu kapsamda taşınmaz olarak kabul
edilir. VUK m.272'de belirtildiği üzere, kiralanan taşınmazlara yapılan
harcamalar özel maliyet bedeli
olarak aktifleştirilmelidir[1]. Ancak, bu uygulama vergiden kaçınma açısından kritik noktalar barındırmaktadır:
- Amortisman
yöntemi: Şirketler, özel maliyet
bedelini uzun vadeli amortisman
sürecine yayarak vergi yükünü azaltabilir[2].
- Gerçek
ekonomik fayda: Yapının ekonomik ömrü ve devri göz
önüne alındığında, özel maliyet bedelinin yüksek gösterilmesi vergi avantajı sağlamaya yönelik bir
strateji olarak
değerlendirilebilir[3].
2. Gelir Vergisi Kanunu ve Peşin Kira – Stopaj
Uygulaması
GVK m.94/5-a hükmüne göre, gerçek kişilere yapılan kira ödemelerinde
%20 oranında gelir vergisi stopajı
yapılması zorunludur[4]. Ancak, YİD modeli kapsamında doğrudan bir kira ödemesi yapılmadığında, Gelir İdaresi bu
durumu peşin kira veya aynî kira olarak değerlendirebilir[5].
Bu değerlendirme şunları ortaya koymaktadır:
- Peşin kira
olarak vergilendirme: Gelir İdaresi’nin görüşüne
göre, YİD modelinin sonunda yapının bedelsiz devri örtülü kira ödemesi olarak kabul edilebilir[6].
- Vergiden
kaçınma açısından risk: Şirketler, kira ödemesi
yapmadıkları için stopaj
yükümlülüğünden kaçınabilir, ancak bu durum incelemeye tabi
tutulabilir[7].
3. Katma Değer Vergisi ve Emsal Bedel Uygulaması
Katma Değer Vergisi Kanunu gereği, emsal
bedel esas alınarak KDV hesaplanmalıdır[8]. Ancak Danıştay kararları,
bu tür aynî işlemlerin gerçek bir
iktisadi fayda doğurmaması halinde KDV yükümlülüğü doğmayacağını
belirtmektedir[9].
Vergiden kaçınma bağlamında şu noktalar öne çıkmaktadır:
- Emsal
bedelin düşük gösterilmesi:
Şirketler, YİD modeli kapsamında yapılan harcamaları emsal bedelin altında göstererek
vergi yükünü azaltabilir[10].
- Vergi
avantajı sağlamak için fatura düzenlenmemesi: KDV yükümlülüğünü önlemek amacıyla bazı şirketler resmi fatura düzenlemeyerek işlemi
kayıt dışı gösterebilir[11].
4. Danıştay Kararları ve Vergiden Kaçınma
Stratejileri
Danıştay’ın farklı kararlarında, YİD modeliyle yapılan yatırımların
vergisel sonuçları farklı yorumlanmaktadır:
- Danıştay
3. Dairesi, E.2019/5831, K.2021/2510 sayılı
kararında, aynî kira
uygulamalarının gerçek ekonomik fayda doğurmaması halinde KDV
yükümlülüğünün doğmayacağını
belirtmiştir[12].
- Danıştay
4. Dairesi, E.2020/2362, K.2021/4052 sayılı
kararında, şirketin yaptığı
harcamaların peşin kira sayılarak vergilendirilmesi gerektiği ifade
edilmiştir[13].
Sonuç ve Değerlendirme
YİD modeliyle yapılan yatırımların vergiden
kaçınma stratejileriyle nasıl ilişkilendirilebileceği ve Türk vergi mevzuatındaki uygulamalarla
nasıl örtüştüğü değerlendirilmiştir. Özellikle:
- Özel
maliyet bedelinin amortisman yoluyla uzun vadeli vergisel avantaj
sağlaması,
- Peşin kira
uygulamasıyla stopaj yükümlülüğünden kaçınılması,
- Emsal
bedelin düşük gösterilerek KDV yükümlülüğünün azaltılması,
- Danıştay
kararlarının vergisel yükümlülükleri sınırlayan içtihatları öne çıkan unsurlar arasındadır.
Kaynakça
[1]: Vergi Usul Kanunu m.272 – Özel maliyet bedeli uygulaması.
[2]: Uygun, Esra. Vergiden Kaçınma ile Mücadele, Sayıştay Dergisi, 2023.
[3]: KPMG Vergi, Risk Analizi Odaklı Vergi İncelemeleri, 2025.
[4]: Gelir Vergisi Kanunu m.94/5‑a – Stopaj yükümlülüğü.
[5]: Gelir İdaresi Başkanlığı Özelgesi, 30.03.2021 tarih, 62030549-120[94-2020/20]-19635.
[6]: OECD BEPS Eylem Planı – Matrah Aşındırma ve Kâr Aktarımı.
[7]: Danıştay 3. Daire, E.2019/5831, K.2021/2510, 29.06.2021.
[8]: Katma Değer Vergisi Kanunu m.27 – Emsal bedel esası.
[9]: Danıştay 4. Daire, E.2020/2362, K.2021/4052, 10.11.2021.
0 Yorum:
Yorum Gönder
Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]
<< Ana Sayfa