YEMEK YARDIMI UYGULAMASINDA VERGI VE PRIM MUAFIYETI: “DANIŞTAY İDDK’NIN 2025/539 SAYILI KARARI IŞIĞINDA BIR DEĞERLENDIRME”
Özet
Bu
çalışmada, işverenler tarafından çalışanlara sağlanan yemek yardımı
uygulamaları; Gelir Vergisi Kanunu’nun 23/8. maddesi, 322 Seri Nolu Gelir
Vergisi Genel Tebliği, Sosyal Güvenlik Kurumu’nun 2022/22 Sayılı Genelgesi ve
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu’nun 2025/539 sayılı kararı çerçevesinde
incelenmiştir. Özellikle Danıştay’ın kararı, yemek kartı/çeki/kuponu gibi
araçlarla yapılan yemek yardımlarının hukuki niteliğini netleştirmiş ve SGK’nın
dar yorumuna karşı normlar hiyerarşisini esas alarak karar vermiştir. Bu
kapsamda, ayni yardımın tanımı, prim ve vergi muafiyetleri ile uygulamada
dikkat edilmesi gereken esaslar analiz edilmiştir.
Anahtar Kelimeler:
Yemek yardımı, ayni yardım, vergi muafiyeti, SGK primi, Danıştay kararı, yemek
kartı
1. Giriş
Yemek yardımı, modern çalışma yaşamında
işverenin çalışanına sunduğu temel sosyal haklardan biridir. Gerek vergi hukuku
gerekse sosyal güvenlik hukuku açısından farklı şekillerde düzenlenen bu yardım
türü, son yıllarda artan yemek kartı uygulamalarıyla birlikte tartışmalı bir
hale gelmiştir. Bu kapsamda yasal düzenlemelerin ve yargı kararlarının birlikte
değerlendirilmesi zorunluluğu doğmuştur.
2. Vergisel
Boyut: GVK 23/8 ve 322 Seri Nolu Tebliğ
-Ödemenin
doğrudan yemek hizmeti sunan yerlere yapılması,
-Ödemenin
yemek kartı/kuponu/çeki gibi araçlarla gerçekleştirilmesi,
3. Sosyal
Güvenlik Yönü; SGK 2022/22 Sayılı Genelgesi
- Yemek hizmetinin işyeri veya müştemilatında
verilmesi,
4. Danıştay
İDDK’nın 2025/539 Sayılı Kararı
-
SGK’nın 2022/22 Sayılı Genelgesi’nin bazı hükümleri, 5510 sayılı Kanun’un 80.
maddesine aykırı şekilde bir daraltmaya gitmiştir.
-
Kanun, yardımın yapıldığı yer ayrımına yer vermemekte, sadece ayni-nakdi
ayrımını esas almaktadır.
Danıştay
Idari Davalar Kurulu ”5510 sayılı Kanun’un 80. maddesinin birinci fıkrasının
(b) bendinde yer alan kanuni düzenleme uyarınca yardım tutarının prime esas
kazanca tabi tutulmaması ya da sınırlı tabi tutulmaması yönünden "ayni
ya da nakdi yapılmasına” göre farklılık arz eden yemek yardımına,
Kanun'a aykırı ayrımlara gidilmek suretiyle kurallar getirdiği açık olan dava
konusu düzenlemelerde bu yönüyle normlar hiyerarşisine ve hukuka uyarlık
görülmemiştir” şekilinde hukuka aykırı bulmuştur.
5. Uygulamada Yol
Haritası
-
Yemek kartı uygulamaları yalnızca yemek ve tüketime hazır gıda alımıyla sınırlı
olacak biçimde yapılandırılmalıdır.
-
Kart sağlayıcılar ile yapılan sözleşmelerde bu sınırlama açıkça yer almalı ve
fiili denetim sağlanmalıdır.
-
SGK ve vergi denetimlerinde risk yaşanmaması için kartların kapsamı ve kullanım
alanı düzenli olarak izlenmelidir.
6. Sonuç
Kaynakça
- 322 Seri Nolu Gelir Vergisi Genel Tebliği
- 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu, md. 80
- SGK 2022/22 Sayılı Genelge
- Danıştay İDDK, 06.03.2025, E.2024/2809, K.2025/539 sayılı Karar
0 Yorum:
Yorum Gönder
Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]
<< Ana Sayfa