SİYASİ
PARTİLERİN TUTMASI GEREKEN YASAL DEFTERLER VE CEZASI
Ertuğrul
Kılıç[1]
GİRİŞ
Demokratik
toplumların vazgeçilmez unsuru olan siyasal partiler Anayasamızın[2]
68. Maddesine göre kurulmaktadırlar. Siyasi partiler vatandaşların siyasi
düşünce ve tercihleri doğrultusunda devlet yönetimine katılmasını sağlamak,
seçimler aracılığıyla yürütmede görev alacak kişileri seçerek vatandaşı temsil
etmesini sağlayan en büyük demokratik sivil toplum kuruluşu olma özelliğini
taşırlar.
Hukuk
devleti ilkesinin var olduğu tüm demokratik ve çağdaş ülkelerde siyasal
partilerin varlıklarının denetlenmesi büyük önem arz etmektedir.
Denetimin
var olması bir belgeye bağlaması ve bu belgelerin belirli bir nizam içerisinde
kayıt altına alınmasını gerektirmektedir. Siyasal partilerimizin, çoğu zaman
dikkat etmedikleri ve toplumun da çok ilgilenmediği bir alana genel seçimler
yaklaşırken dikkat çekmek toplumsal bir görevdir.
Bu makalede ülkemizde kurulu olan siyasal
partilerin, siyasi partiler kanunun 60. Maddesine göre tutulması gereken yasal defterlerin
neler olduğu ve bunun tasdiki ve tasdik yapılmadığında yöneticilerinin
karşılaşacağı cezalara ilişkin konu irdelenmiştir.
Anahtar Kelimeler; Siyasi Partiler, Anayasa
Mahkemesi, Yasal Defter, Belge, Kayıt, Ceza
1. Genel
Olarak
Siyasal
partiler demokratik rejimlerin vazgeçilmez unsurlarının başında olanlardan
biridir. Bütün demokratik ülkelerde bu
kural geçerli olduğu gibi Türkiye açısından da genel kabul görmüş ve
vazgeçilmez bir unsur olduğu, her kesim tarafından kabul görmüştür. Değişik
zaman dilimlerinde ülkenin yönetimine el kayan askeri yönetimlerin defalarca
siyasi partileri kapatmalarına rağmen yeniden açmak durumunda kalmışlardır.
Temel
amaçları başta Anayasa olmak üzere siyasi partiler kanununa göre kurulurlar,
kendi parti program ve tüzüğüne göre ülke yönetiminde söz sahibi olmayı
amaçlarlar. Yani siyasi partiler, siyasi iktidarı elde etmek veya siyasal
iktidara ortak olmak isterler. Bu amaçlarına ulaşmak için ülke düzeyinde
çalışmalarını toplumun farklı alanlarına koordineli olarak yayabilmek için
merkezi, yerel ve yan örgütler kurmak isterler. Her il ve ilçede, beldede
örgütlenerek kendi merkezlerine bağlı siyasal organlar oluştururlar.
Bu
merkezi, yerel ve yan organların faaliyetlerinin kontrol edilmesi hem Anayasal
ve yasal bir zorunluluk, hem de siyasi partilerin kendi tüzüklerinden
kaynaklanan idari bir faaliyet denetiminin oluşturulması gerekli görülmektedir.
Siyasal
patilerin idari akışlarının ve mali kaynaklarının takibini yapmak üzere,
kanunlarımızda her kademedeki parti organlarının bir takım defterler tutması
gerektiği belirlenmiştir. Buna göre Siyasi Partiler Kanunun[3]
60. maddesinde tutulması gereken defter ve kayıtlar sayılmıştır.
Adı geçen
kanunun ilgili maddesinde tutulacak defterler, her kademedeki parti organları
tarafından tutularak kayıt altına alınması düzenlenmiştir.
Buna göre;[4]
1. Üye Kayıt Defteri,
2. Karar Defteri,
3. Gelen Ve Giden Evrak Kayıt Defteri,
4. Gelir Ve Gider Defteri
5. Demirbaş Eşya Defteri Tutmak
zorundadırlar.
Diğer taraftan kanun maddesinde bu defterler
gösterilmiş ise de Parti organ ve kurullarınca tutulmasında yarar gördüğü diğer
defterlerin, parti tüzük ve iç yönetmeliklerinde gösterilebileceğini siyasi partilerin
ihtiyaçlarına uygun davranmasına bırakılmıştır.
Parti genel merkezinde, üye kayıt defterlerinin
özetinin nasıl tutulacağı, bütçe ve kesin hesabın nasıl hazırlanıp
düzenleneceği, parti iç yönetmeliğine bırakılarak siyasal partiler kanununda bir
esneklik olarak partilere bırakılmıştır.
1. Parti Organlarının Tutması
Gereken Yasal Defterler
Her
kademedeki parti örgütleri üye kayıt defteri, karar defteri, gelen ve giden
evrak kayıt defteri, gelir ve gider defteri ile demirbaş eşya defteri tutmak
zorundadırlar.[5]Sırasıyla
bu defterlerin tutulma usul ve amaçları açıklanmıştır.
1.1.1.Üye
Kayıt Defteri
Mahalle ve köy esasına göre tutulur. Her
kademedeki parti organlarında( belde, ilçe il, genel merkez) partiye üye olan
ve parti tarafından kayıt edilen kişilerin bilgilerinin yazıldığı defterdir.
Kayıt sıra numarası esasına göre üyeler kayıt edilir. Üyeler partiye kayıt
olurken doldurmak zorunda oldukları üye giriş beyanname asılları ilçede
muhafaza edilir. Diğer bir örneği ise il başkanlığına gönderilir. Üye
defterinin denetimi siyasi partiler kanunun 42. maddesine göre İlçe Seçim
Kurulu başkanının denetimi altındadır.
1.1.2.Karar
Defteri
1.1.3.Gelen
ve Giden Evrak Defteri
Partinin
her kademesine gelen ve giden evraklar, tarih ve numara sırasıyla, gelen ve
giden evrak kayıt defterine kaydedilir. Gelen evrakın asılları ile gönderilen
evrakın örnekleri bu tarih ve numaralar altında oluşturulan dosyalarda
saklanır.
1.1.4.Gelir
ve Giderlerin Kayıt Edildiği Defterler
Parti
adına elde edilen gelirlerin alındığı ve yapılan giderlerin ne gibi işlere ve
yerlere harcandığı, ilgili defterlere sıra ile ve belge kaynakları da gösterilerek
kayıt edilir.
Bütün
defterlerin sayfaları ve kaç sayfadan ibaret oldukları teşkilatın bulunduğu
ilgili seçim kurulu başkanı
tarafından mühürlenir ve tasdik
edilir.
Partiye
giriş işlemleri gösteren üyelik beyannamelerinin birer örneği ilçe ve il
kademesinde, alfabetik sıra esasına göre tasnif edilmiş olarak ayrı bir dosyada
saklanır.
Parti
organ ve kurullarınca tutulmasında fayda görülen diğer defterler, parti tüzük ve
İç yönetmeliklerinde gösterilir. Parti genel merkezinde üye kayıt defterinin
özetinin nasıl tutulacağı, bütçe ve kesin hesabın nasıl hazırlanıp
düzenleneceği parti iç yönetmeliğiyle belirtilir.
1.1.5.Demirbaş Eşya Defteri
Partiye alınan veya bağışlanan demirbaş eşya, taşıt
veya taşınmaz malların dayanakları gösterilerek ( belge, tutanak, bağış makbuzu
vb. gibi) tarih sırasına göre yazıldığı defterdir. Dönem içerisinde alınan
demirbaşlar öncelikle gelir gider defterine daha sonrada demirbaş eşya defterine
kayıt edilir. Bu parti kaynaklarıyla alınan demirbaş eşyada olduğu gibi partiye
yapılan bağışlarda demirbaşın emsal bedeli ile Gelir –Gider defterine hem gelir
hem de gider yazılarak kayıt altına alınır. Ekonomik ömrünü tamamlamış veya
satışa konu olacak demirbaşlar için bir komisyon marifetiyle emsal bedelleri
belirlenerek satışı yapılarak ilgili satış belgesine dayanılarak elde edilen
bedel gelir olarak gelir ve gider defterinde kayıtlara alınır.
1.1.6. Tutulması Gereken
Defterlerin Tasdiki ve Ceza
Yukarıda sayılan ve detaylıca açıklanan defterler her
parti organınca tutulması gereken defterlerdir. Bu defterlerin tutulması
geçerli şekilde tasdikine bağlıdır.
Siyasi partiler kanunun 60. Maddesinde belirtilen defterlerin hangi
makam tarafından onaylanacağı belirlenmiştir. Buna göre siyasi partiler kanunu
“Bütün defterlerin sayfaları ve kaç sayfadan ibaret oldukları teşkilatın bulunduğu ilgili seçim kurulu
başkanı tarafından mühürlenir ve tasdik edilir” şeklinde düzenlemede
bulunmuştur. Bu defterler ilgili makam tarafından tasdik edilmediklerinde
Anayasa mahkemesince yetkililer hakkında cezai yaptırım uygulanmasının
gerektiğini birçok kararında ortaya koymuştur.
2820
sayılı Yasa’nın 113. maddesinde de “Bu Kanunun 60 ıncı maddesinde yazılı defter ve kayıtları tutmayanlar,
altı aydan bir yıla, bu defter ve kayıtları tahrif veya yok edenler veya
gizleyenler, bir yıldan üç yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılırlar.” denilmiştir.
Anayasa
Mahkemesi bir kararında, “ Açıklanan nedenlerle, defterleri ilgili seçim kurulu
başkanı yerine, notere tasdik ettiren Parti sorumluları hakkında, 2820 sayılı
Yasa’nın 60. ve 113. maddelerine istinaden Ankara Cumhuriyet
Başsavcılığı’na suç duyurusunda bulunulması gerektiği sonucuna varılmıştır”[6]
şeklinde bir karar almıştır.
Parti organları bu yasal durumu çoğu zaman
bilmediğinden, genel bir yaklaşım olarak Vergi Usul Kanunundaki hükümlere göre
hareket ederek, yasal tutulması gereken defterleri Noterlere tasdik ettirerek
kullanmaktadırlar.
SONUÇ
Siyasi
partilerimizin kütüğünü tutan Yargıtay başsavcılığında kayıtlı siyasal parti
sayısı 122 olarak gözükmektedir.[7]
Toplumsal bir alan olan siyasal faaliyette bulunan partilerin kullandıkları
kaynaklarının ve yükümlülüklerinin toplum tarafından da yakından bilinmesi
şeffaflık ve hesap verebilirlik gereği yönetişimsel bir ilke olarak kabul
görmektedir. Elde edilen gelirlerin ve
giderlerin kayıt altına alınması sadece o parti üyelerinin bilmesi gereken bir
durum olmaktan öte siyasal partilerin gelir kaleminin (% 7 oy alan partiler
için)bütçeden pay alması dolayısıyla bütün toplumu da yakından
ilgilendirmektedir.
Toplumsal
bir sorumluluk olan siyasal alanın bütün yönleriyle toplumun gözü önünde cereyan
etmesi, gelir ve giderlerinin de şeffaf bir şekilde kayıt altına alınması
toplumsal bir fayda olarak kaynakların verimli ve yerinde etkin kullanımını
zorunlu kılmaktadır. Siyasal partiler kanunu, siyasal partilerin
faaliyetlerinin ve kaynak ve kullanımlarının yasada belirlenmiş olan defterler
ve belgelerle kanıtlanmasını zorunlu kılmıştır. Anayasamızda, denetimden
geçmenin birinci yolu toplumsal bir faaliyet ise bir sonraki adımda bu
faaliyetleri yaparken elde edilen kaynakların ve bu faaliyetler için yapılan
harcamaların şeffaf bir şekilde ( yasal defterler usulüne uygun tutularak) kayıt
altına alınarak denetime sunulabilmesidir.
Yasal
Defterlerin, siyasi partiler yasasında belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde
tutulması, oy kullanan vatandaşlar ve demokratik değerler açısından siyasal
partilere olan güveni artıracaktır.
[1] Serbest
Muhasebeci Mali Müşavir, Bağımsız Denetçi Sorumlu Ortak
[2]
Çevirim İçi : https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2709&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5
2709Türkiye Cumhuriyeti Anayasası, 09.11.1982 Resmî Gazete Sayısı: 17863
09.11.2022
[3]2820 Siyasi Partiler Kanunu, R. Gazete: Tarih:
24.4.1983 Sayı: 18027
[4] ERTUĞRUL KILIÇ,”Siyasi Partilerin Mali İşlemler Rehberi
Muhasebe ve İç Kontrol”, Gözlem Yay. Ltd. Şti, Ankara, Mayıs,2021,s,12.
[5] Siyasi
Partiler Kanunu Madde 60
[6] Anayasa
Mahkemesi Kararı, 27.10.2010 tarih 27534 sayılı Resmi Gazete
[7]Çevirim
İçi; https://www.yargitaycb.gov.tr/documents/ek1-1665988883.pdf 09.11.2022
0 Yorum:
Yorum Gönder
Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]
<< Ana Sayfa